fotografie.xfanta.net
články
 

fotografujeme

Má smysl digitální zoom?

Má smysl digitální zoom?

6. dubna 2004 | fotografujeme | Ondřej Neff

Neostrost je základní vlastnost digitálního zoomu. Jde fakticky o výřez z obrázku a jeho zvětšení na původní rozměr. Například z třímegového snímku aparát "vysekne" uprostřed formát 640x480 (VGA) a následně ho zvětší na 3 Mpx obrázek. Důsledky pro obrazovou kvalitu jsou samozřejmě osudné. Pokud nevěříte, v tomto článku si vše ukážeme na praktických ukázkách.

 
Fotografické filtry v černobílém režimu

Fotografické filtry v černobílém režimu

6. dubna 2004 | fotografujeme | Ondřej Neff

V jednom speciálním případě má přinejmenším černobílé fotografování smysl. Při použití barevných filtrů vede totiž k zajímavým efektům. V černobílém režimu se snímače totiž chovají podobně, jako kdysi emulze filmového materiálu.

 
Funkce Intenzita blesku

Funkce Intenzita blesku

2. dubna 2004 | fotografujeme | Ondřej Neff

Zajímavější je použití vestavěného blesku při snímcích v protisvětle anebo při změkčování ostrého osvětlení. Právě v tomto posledním případě je výhodné, když se trochu pohrajeme s intenzitou blesku. Je to důležité zejména v situaci, kdy jsme snímanému objektu blízko - jako je to na našem dnešním příkladu.

 
Tip dne - samospoušť

Tip dne - samospoušť

14. listopadu 2001 | fotografujeme | Ondřej Neff

Samospoušť najdeme na každém fotoaparátu, klasickém jako digitálním; u digitálních bývá i u té nejnižší "low end" třídy. Navíc, samospoušť obvykle najdeme někde hodně přístupnou - tedy, obvykle mívá samostatné tlačítko, nemusíme chodit nějak hluboko do menu.

 
Jak na to: Kompenzace expozice a barva

Jak na to: Kompenzace expozice a barva

8. listopadu 2001 | fotografujeme | Ondřej Neff

Hodnota expozice má vliv i na barevnost. Obecně platí, že vyšší expozice vede k jasnějším, tedy světlejším snímkům a naopak, čím menší je expozice, tím tmavší, někdy říkáme i saturovanější, barvy dostaneme. To někdy vede k nepěkným výsledkům - a pomůže nám zvládnutí funkce expoziční kompenzace.

 
Sekvenční fotografování

Sekvenční fotografování

6. listopadu 2001 | fotografujeme | Ondřej Neff

Sekvenční focení není žádná vymoženost digitální fotografie. Už v šedesátých létech jsem používal Praktinu s pérovým motorem - a švýcarský Robot s motorem se vyráběl už před válkou (druhou světovou). Digitální aparáty jsou ale vybaveny funkcí "sekvenční focení" prakticky všechny.

 
Optický zoom

Optický zoom

15. října 2001 | fotografujeme | Ondřej Neff

Předpokládám, že znáte základní fakta: existuje vztah (dokonce matematický) mezi rozměrem zobrazovací plochy (v klasické fotografii je to políčko kinofilmu nebo svitkového filmu nebo jiného materiálu, v digi je to rozměr senzoru), ohniskovou vzdáleností (připomenu: je to ta vzdálenost zvětšovacího skla od vaší dlaně, kdy světelný bod=slunce začne nejvíc pálit) a úhlem zobrazení. Obecně platí: čím kratší je ohnisko, tím širší je úhel. Jednoduché objektivy mají jednoznačně dané, pevné, ohnisko (jako ta lupa). Dokonalejší jsou ale objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností. Ve fotografickém slangu jim říkáme zoom. Jak je to možné, že tento objektiv má různé ohniskové vzdálenosti - v určitém rozsahu?

 
články recenze a testy | fotoaparáty | objektivy | fotografujeme | úpravy a zpracování | příslušenství | tvorba | software | výstavy | soutěže | rozhovory | fotobanky | knihy | pojmy | aktuality
předchozí další
fotografie.xfanta.net © 2007 - 2017 powered by xpublisher