fotografie.xfanta.net
články
 

vše co jste kdy chtěli vědět o fotografování ...

Správná expozice - kdy přidat či ubrat

Správná expozice - kdy přidat či ubrat

8. dubna 2004 | fotografujeme | Ondřej Neff

Fotografovali jsme motiv obsahující bílou, šedou a černou barvu. Naměřili jsme hodnotu světla odraženého od oficiální normalizované tabulky střední šedé. Je to 1/100 sec při cloně 4,5, citlivost 100 ISO. Pak jsme pořídili sérii snímků v odstupech 1/3 EV. Při cestě k přeexpozici se v plném rozsahu zachovala kresba při 1/80 a 1/60 sec, ale už při 1/50 sec, tedy při dvojnásobné přeexpozici, splývá kresba šedého kabelu s bílým pozadím. Jakou hodnotu expozice je třeba volit?

 
Minolta Dimage Z2

Minolta Dimage Z2

7. dubna 2004 | recenze a testy | Ondřej Neff

Kdo sleduje trendy čekal, že Konica Minolta udělá upgrade úspěšné třímegové "zetky jedničky" - a zrodila se čtyřmegová "zetka dvojka". Jedničce se velmi podobá, takže je třeba o dvojce v mnohém opakovat to, co bylo o jedničce řečeno. Zlepšení jsou zde ale zásadní - je přepracován objektiv, i když rozsah zoomu 1:10 zůstal zachován, přístroj má větší vyrovnávací paměť (32 MB), dokáže video v SVGA velikosti (800x600) atd.

 
Černé světlo

Černé světlo

7. dubna 2004 | fotografujeme | Ondřej Neff

Černé světlo je takový stav, kdy nebe je tmavší než hmotné objekty. Obvykle to bývá naopak - nebe, i když je zatažené, bývá zpravidla světlejší. Nedá se předvídat, natož pak plánovat. Prostě - někdy nastane a pak musíme využít příležitosti. Efekt je zvláště nápadný, když oproti tmavému nebi jsou ostře nasvíceny stavby se světlou omítkou. Ukažme si to na několika příkladech.

 
Canon EOS 300D

Canon EOS 300D

6. dubna 2004 | recenze a testy | Ondřej Neff

Jednooká zrcadlovka s rozlišením 6 mega, s výměnnými objektivy a v základní sestavě vybavená zoomem s rozsahem odpovídajícím 28-90 mm za cenu pod čtyřicet tisíc? Když byla tato zpráva zveřejněna před více než půl rokem, zněla jako vtip. Svět digitální fotografie se pohnul o notný krok. Od té doby máme s tímto přístrojem zkušenosti, pokusme se je shrnout.

 
Má smysl digitální zoom?

Má smysl digitální zoom?

6. dubna 2004 | fotografujeme | Ondřej Neff

Neostrost je základní vlastnost digitálního zoomu. Jde fakticky o výřez z obrázku a jeho zvětšení na původní rozměr. Například z třímegového snímku aparát "vysekne" uprostřed formát 640x480 (VGA) a následně ho zvětší na 3 Mpx obrázek. Důsledky pro obrazovou kvalitu jsou samozřejmě osudné. Pokud nevěříte, v tomto článku si vše ukážeme na praktických ukázkách.

 
Fotografické filtry v černobílém režimu

Fotografické filtry v černobílém režimu

6. dubna 2004 | fotografujeme | Ondřej Neff

V jednom speciálním případě má přinejmenším černobílé fotografování smysl. Při použití barevných filtrů vede totiž k zajímavým efektům. V černobílém režimu se snímače totiž chovají podobně, jako kdysi emulze filmového materiálu.

 
Sony Cybershot DSC-W1

Sony Cybershot DSC-W1

5. dubna 2004 | recenze a testy | Ondřej Neff

Sony je neúnavný chrlič novinek a odvážných konceptů. Sotva jsme strávili novou řadu zahájenou modelem V1, je zde W1. Je to na první pohled sympatický aparát, budící důvěru důkladností provedení. K disposici jsem měl verzi W12, ta se liší od W1 jen černou barvou a speciálním marketingovým určením. Černá aparátu sluší!

 
Červené oči

Červené oči

5. dubna 2004 | úpravy a zpracování | Ondřej Neff

Červené oči jsou kletbou všech kompaktních fotoaparátů, vybavených vestavěným zábleskovým zařízením. Při focení záblesk pronikne zřítelnicí oka fotografované osoby a osvítí sítnici - ta je červená a proto jsou lidé proměněni v upíry. Výrobci foťáků tomu čelí funkcí redukce červených očí: před zábleskem fleš generuje sérii krátkých oslnivých záblesků, které vyvolají stažení zřítelnice. Je to nepříjemné, protivné a neefektivní. Jedinou spolehlivou nápravu poskytuje obrazový editor.

 
Fujifilm FinePix S7000 Z

Fujifilm FinePix S7000 Z

4. dubna 2004 | recenze a testy | Ondřej Neff

Čtvrtou generací SuperCCD vyčerpal Fujifilm atraktivnost třímegového formátu až do dna. Bylo třeba použít živé vody k obnovení zájmu. Odvážil se k velkému skoku - fyzicky zdvojnásobil počet světlocitlivých buněk! Šestimegový Fujifilm FinePix S7000 Z navazuje konstrukčně na model Fujifilm FinePix S602Z Pro, ale názvem na mnohem starší model Fujifilm FinePix S6900 Z. Kromě kapacity snímače budí pozornost cena. Poměr cena výkon je zde skutečně vynikající.

 
Funkce Intenzita blesku

Funkce Intenzita blesku

2. dubna 2004 | fotografujeme | Ondřej Neff

Zajímavější je použití vestavěného blesku při snímcích v protisvětle anebo při změkčování ostrého osvětlení. Právě v tomto posledním případě je výhodné, když se trochu pohrajeme s intenzitou blesku. Je to důležité zejména v situaci, kdy jsme snímanému objektu blízko - jako je to na našem dnešním příkladu.

 
články recenze a testy | fotoaparáty | objektivy | fotografujeme | úpravy a zpracování | příslušenství | tvorba | software | výstavy | soutěže | rozhovory | fotobanky | knihy | pojmy | aktuality
předchozí další
fotografie.xfanta.net © 2007 - 2017 powered by xpublisher