fotografie.xfanta.net
články
 

vše co jste kdy chtěli vědět o fotografování ...

Pentax Optio 555

Pentax Optio 555

26. ledna 2004 | recenze a testy | Ondřej Neff

Střízlivě řešený pětimegový kompakt nabízí jedinou výstřednost - zoom s rozsahem 1:5, velmi příjemné dědictví po svých předchůdcích, Optiu 550 a Optiu 450. Pro zhýčkaného uživatele bude ovládání trochu komplikované. Menu je velmi strohé, téměř ve stylu "profi". Míra "profesionality" menu jaksi neodpovídá celkovému řešení přístroje, které se přiklání širším vrstvám fotografické veřejnosti. Kdo si ale na menu zvykne, bude spokojen s výkonným aparátem spokojen.

 
Nikon Coolpix 3700

Nikon Coolpix 3700

23. ledna 2004 | recenze a testy | Ondřej Neff

Třímegový kompakt, krásně designovaný s výbornými vlastnostmi. Kdyby se konala soutěž elegance, tento třímegový přístroj kategorie kompakt by měl velkou šanci na umístění na některém z předních míst. Má elegantní kovové tělo a jeho ovládací prvky připomínají svou precizností švýcarské hodinky. Je malý, vejde se do kapsy košile - 96x60x31 mm a váží 162 g. Je ručen lidem, kteří si potrpí na krásnou výkonnou techniku. Žádný mudrlant, žádný kosmický výsadek.

 
Co je to CCD

Co je to CCD

2. ledna 2004 | pojmy | Ondřej Neff

CCD jsou malé destičky obsahující polovodičové buňky citlivé na světlo. Každá z nich má schopnost převádět energii dopadajícího světla na elektrický náboj. Čím větší energie světla, tím větší náboj. Na ploše snímače jich jsou milióny (proto mluvíme o "megových" přístrojích, dvoumegových, pětimegových, osmimegových - kolik mega, tolik miliónů).

 
Tip dne - samospoušť

Tip dne - samospoušť

14. listopadu 2001 | fotografujeme | Ondřej Neff

Samospoušť najdeme na každém fotoaparátu, klasickém jako digitálním; u digitálních bývá i u té nejnižší "low end" třídy. Navíc, samospoušť obvykle najdeme někde hodně přístupnou - tedy, obvykle mívá samostatné tlačítko, nemusíme chodit nějak hluboko do menu.

 
Jak na to: Kompenzace expozice a barva

Jak na to: Kompenzace expozice a barva

8. listopadu 2001 | fotografujeme | Ondřej Neff

Hodnota expozice má vliv i na barevnost. Obecně platí, že vyšší expozice vede k jasnějším, tedy světlejším snímkům a naopak, čím menší je expozice, tím tmavší, někdy říkáme i saturovanější, barvy dostaneme. To někdy vede k nepěkným výsledkům - a pomůže nám zvládnutí funkce expoziční kompenzace.

 
Fujifilm CoolPix 2600Z

Fujifilm CoolPix 2600Z

6. listopadu 2001 | recenze a testy | Ondřej Neff

Dobrých dvoumegových aparátů je hodně, ale v ceně do 16 tisíc, i se zoomem 1:3? Zatím tu kraloval HP 618. Nyní nastupuje tuhý konkurent, Fujifilm Coolpix 2600Z. Je to robustní přístroj, skromný co do vybavení funkcemi, ale s vynikajícími obrazovými výsledky. Trochu velký dokapsy, ale svižný a jednoduše ovladatelný - dost na to, aby vám zamotal hlavu.

 
Sekvenční fotografování

Sekvenční fotografování

6. listopadu 2001 | fotografujeme | Ondřej Neff

Sekvenční focení není žádná vymoženost digitální fotografie. Už v šedesátých létech jsem používal Praktinu s pérovým motorem - a švýcarský Robot s motorem se vyráběl už před válkou (druhou světovou). Digitální aparáty jsou ale vybaveny funkcí "sekvenční focení" prakticky všechny.

 
Má smysl digitální zoom?

Má smysl digitální zoom?

15. října 2001 | pojmy | Ondřej Neff

Slovem zoom označujeme konstrukci objektivu, která umožňuje plynule měnit ohniskovou vzdálenost mezi dvěma krajními hodnotami. Lidově řečeno, při zoomování se objekt "přibližuje". Videokamery a mnohé digitální fotoaparáty disponují ještě digitálním zoomem, který nám objekt ještě více přiblíží. Děje se to ale za cenu nepřijatelného zhoršení výsledného obrazu.

 
Optický zoom

Optický zoom

15. října 2001 | pojmy | Ondřej Neff

Předpokládám, že znáte základní fakta: existuje vztah (dokonce matematický) mezi rozměrem zobrazovací plochy (v klasické fotografii je to políčko kinofilmu nebo svitkového filmu nebo jiného materiálu, v digi je to rozměr senzoru), ohniskovou vzdáleností (připomenu: je to ta vzdálenost zvětšovacího skla od vaší dlaně, kdy světelný bod=slunce začne nejvíc pálit) a úhlem zobrazení. Obecně platí: čím kratší je ohnisko, tím širší je úhel. Jednoduché objektivy mají jednoznačně dané, pevné, ohnisko (jako ta lupa). Dokonalejší jsou ale objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností. Ve fotografickém slangu jim říkáme zoom. Jak je to možné, že tento objektiv má různé ohniskové vzdálenosti - v určitém rozsahu?

 
články recenze a testy | fotoaparáty | objektivy | fotografujeme | úpravy a zpracování | příslušenství | tvorba | software | výstavy | soutěže | rozhovory | fotobanky | knihy | pojmy | aktuality
předchozí další
fotografie.xfanta.net © 2007 - 2017 powered by xpublisher